Ga naar de inhoud Ga naar de footer

Sinds 1 januari is Zaffier de uitvoeringsorganisatie op het gebied van werk, geldzaken en inburgering voor de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Dijk en Waard, Heiloo en Uitgeest. Om iedereen goed te ondersteunen, is samenwerking nodig. We kunnen zo beter omgaan met veranderingen en leren van elkaars kennis en ervaring. Maar hoe gaat het in de praktijk? De sociaal domein wethouders van de gemeenten gaan voor je op onderzoek uit. In Tour de Zaffier gaan zij elk bij een specifiek onderdeel meelopen. Wethouder René Oud van Uitgeest trapt af. Hij loopt mee met team Inburgering.

Inwoners die nieuw zijn in Nederland moeten inburgeren. Bij inburgering leer je hoe we in Nederland wonen en werken. Je leert ook de Nederlandse taal. Een inburgeringstraject duurt ongeveer drie jaar. Zaffier begeleidt de nieuwe inwoners van het begin totdat ze zelf mee doen in onze maatschappij. In het hele traject hebben zij één aanspreekpunt binnen Zaffier, de consulent inburgering. Samen wordt er een persoonlijk plan gemaakt. Zo krijgt de klant precies wat ze nodig heeft om in te burgeren. De consulent kan ondersteunen bij financiële zaken, maar ook bij het begrijpen van de Nederlandse samenleving. Zij hebben daarvoor nauw contact met diverse partners en scholen.

Ontzorgen én stimuleren

“Mensen die inburgeren zijn heel divers. Van waar ze vandaan komen, maar ook in hun bagage. Zo zijn er mensen die inburgeren om bij hun Nederlandse geliefde te zijn, maar ook mensen die vluchten uit hun thuisland vanwege een onveilige situatie. Hoe dan ook, komt er veel op de nieuwe inwoners af bij inburgeren. Je krijgt veel brieven en er zijn vele instanties met allerlei regels. Hoe kunnen wij als Zaffier deze mensen zo goed mogelijk ontzorgen, maar toch ook stimuleren?”, geeft wethouder René Oud aan.

Indruk van het proces

Om hier meer inzicht in te krijgen, loopt René mee met consulent Evelien Olivier van Zaffier. Evelien vertelt René alles over inburgeren bij Zaffier. Samen gaan zij in gesprek met een klant die nieuw in Nederland is en aan het begin staat van inburgeren. Voor René een hele waardevolle ochtend: “Ondanks dat ik maar een klein deel zie, is het echt een hele fijne manier om een indruk te krijgen van het proces inburgeren en wat er allemaal op een klant afkomt. Maar ik zie ook wat een geduld en begrip een consulent moet hebben. Ze bieden een luisterend oor, brengen structuur aan en motiveren de mensen om zelf verder te gaan. Niet iedereen kan dit werk doen.” René is overigens wel benieuwd naar wat Evelien het leukst vindt aan het werk. Waarop Evelien aangeeft: “Klanten maken een enorme groei door. Als je ziet waar ze aan het begin stonden en nu. Ze begrijpen de Nederlandse taal en cultuur en zijn klaar om richting werk te gaan. Sommige klanten die ik heb begeleid hebben inmiddels een leuke baan. Hoe tof is dat!”